Information literacy and the use of interactive virtual environments for meaningful learning

Authors

  • Maria Alice Santos Ribeiro Federal University of Bahia (UFBA) https://orcid.org/0000-0002-4037-7289
  • Hildenise Ferreira Novo Federal University of Bahia (UFBA)

Keywords:

information literacy, meaningful learning, virtual environments, interactive processes

Abstract

In the media, there is a recurring presence of news about how social networks and digital devices are integrated into daily social practices. In the educational field, the use of digital technologies for teaching and learning is becoming increasingly common. The purpose of this text is to demonstrate that interactive virtual environments are ideal spaces for the application of information literacy as two strategic procedures for the meaningful learning process. Because it is a qualitative research, a bibliographical survey of authors who provide ideas and concepts about information literacy, meaningful learning, digital technology, and pedagogical practice was conducted in interactive spaces of cooperation and virtual discussion. These concepts permeate the process of teaching and learning, from the perspective of the mediator/educator and the learner/apprentice, who become reconstructors of knowledge. As a result, as a result of the pedagogical activity, the acceptance of virtual learning environments and interactive digital tools should be considered in the teaching-learning process, leading to the consistent production of knowledge that promotes critical thinking and the autonomy of the individual learner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995. 128 p.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Information literacy competency standards for higher education. Chicago: Chicago, Illinois: ACRL, 2000. 17 p. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/standards.pdf. Acesso em: 27 jul. 2023.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 2009. 192 p.

CAMPELLO, B. S. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652003000300004. Acesso em: 20 jul. 2023.

CAREGNATO, S. E. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia & Comunicação, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, 2000. Disponível em: https://cedap.ufrgs.br/xmlui/handle/20.500.11959/137. Acesso em: 21 ago. 2023.

DELORS, J. Os quatros pilares da educação. In: Educação: um tesouro a descobrir. 2ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2003. Disponível em; http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. 20 jul. 2023.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, maio 2003. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016. Acesso em: 4 ago. 2023.

DUDZIAK, E. A.; GABRIEL, M. A.; VILLELA, M. C. O. A educação de usuários de bibliotecas universitárias frente à sociedade do conhecimento e sua inserção nos novos paradigmas educacionais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 11., 2000, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2000. Disponível em: https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/anais_anterior/XI-SNBU/Dados/TrabLiv/t060.pdf. Acesso em: 25 de jun. 2023

FILATRO, A. Design Instrucional na Prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2012. 175 p. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/13025?locale=pt_BR. Acesso em: 12 jul. 2023.

GUIMARÃES, L. S. Os sujeitos e as subjetividades em ambientes virtuais de aprendizagem. In: MOLLICA, M. C. M. Sujeitos em Ambientes Virtuais. Festschriften Para Stella Maris Bortoni-ricardo. São Paulo: Parábola Editorial, 2015, p. 19-37.

KUHLTHAU, C. C. Information skills an information society: a review of research. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on information resources. 1987. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED297740. Acesso em: 18 jul. 2023.

MINAYO, M. C. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 2002.

MOREIRA M. A. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review. v. 1, n. 3, p. 25-46, 2011. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=3. Acesso em: 31 ago. 2023.

NASCIMENTO, L. S. Informação e Educação: as origens da Information Literacy - um estudo do relatório "The Information Service Environment Relationships and Priorities", de Paul Zurkowski. 2018. Dissertação (Mestrado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-03122018-153225/pt-br.php. Acesso em: 7 nov. 2023.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 14 jul. 2023.

VILAÇA, M. L. C. Educação, tecnologia e cibercultura: entre impactos, possibilidades e desafios. Revista UNIABEU. Belford Roxo, v. 7, n. 16 maio/ago. 2014. Disponível em: https://uniabeu.edu.br/publica/RU/article/view/1423/pdf_99. Acesso em: 28 jul. 2023.

Published

2024-04-24

How to Cite

RIBEIRO, M. A. S. .; NOVO, H. F. Information literacy and the use of interactive virtual environments for meaningful learning. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–16, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/400. Acesso em: 21 nov. 2024.