Information Science and freiriano thought

approaches through undergraduate course projects in the brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v10.366

Keywords:

Information Science, Education, Paulo Freire, Course Political Project

Abstract

Paulo Freire is one of the most cited educators in the world, having worked in several countries and having his works translated into more than twenty languages. For the author, Education, as a political act, must be liberating, humanized and break down barriers between the oppressed and the oppressors. In this sense, the present work aims to analyze the Pedagogical Projects of Undergraduate Courses (PPC) in the area of Information (Archival Science, Librarianship, Information Science and Museology) identifying possible approximations with Freire's thought. The study was based on the projects of the active and ongoing graduation courses, with a relation obtained from the e-MEC portal. Based on these data, a survey was carried out on the website of each institution, in order to obtain documents. Afterwards, the projects, syllabus and bibliographies were read and analyzed, verifying the presence (or not) of the author and the possible contributions of his study to the constitution of new professionals. The study revealed that of the 80 active courses, 50 provided their PPC. In 16, Freire is mentioned, as an epigraph, didactic-pedagogical theoretical basis, syllabus, or bibliography. The study ends by pointing out that Freire is present in the PPC of the courses in the information area, but in a timid way. It is, therefore, suggested that events, actions and extension and improvement courses should be held for professionals and students, considering the theoretical and practical contributions that the author can offer to Information Science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Paulo Borges da Silveira, Universidade de Caxias do Sul (UCS) / Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutor em Educação. Mestre em Memória Social e Patrimônio Cultural. Especialista em Gestão em Arquivos e em Educação e Sociedade. Graduação em Biblioteconomia e Sociologia.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Lei 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm. Acesso em: 22 fev. 2023.

CASTRO, César Augusto. História da Biblioteconomia Brasileira. Brasília: Thesaurus, 2000.

CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Competência, Aprendizagem colaborativa e Metodologias ativas no Ensino Superior. Folha de rosto: revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 57-65, jan./jun. 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/40541. Acesso em: 23 fev. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e Teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.

PALUDO, Conceição. Educação popular e movimentos sociais. In: FORMAÇÃO PARA O CONTROLE SOCIAL DO SUS: materiais. Brasília, 2005.

PINTO MOLINA, M. Análisis documental: fundamentos y procedimientos. Madrid; EUDEMA, 1993.

SANTA ANNA, Jorge. Princípios educacionais de Paulo Freire na docência universitária em Biblioteconomia. REBECIN, São, Paulo, v. 8, p. 01-34, 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/170104. Acesso em: 23 fev. 2023.

SILVA, Márcio Felipe Albuquerque Prazim da; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Socialização da informação: possíveis contribuições de Paulo Freire à Ciência da Informação. Revista Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 23-31, 2013. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/25020. Acesso em: 23 fev. 2023.

SOUSA, Carla. Biblioterapia como recurso para a formação humana do bibliotecário. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 362-371, ago./nov., 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/109176. Acesso em: 23 fev. 2023.

TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho. A trajetória do ensino da Museologia no país. Museologia & Interdisciplinaridade, n. 2, v. 3, p. 76-88, 2013. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16688. Acesso em: 02 mar. 2023.

TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho; ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O ensino da arquivologia no Brasil: fases e influências. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Florianópolis, v. 18, n. 37, p. 83-102, maio/ago., 2013. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/32152. Acesso em: 02 mar. 2023.

Published

2023-12-11

How to Cite

BORGES DA SILVEIRA, J. P. Information Science and freiriano thought: approaches through undergraduate course projects in the brazilian context. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 10, p. 01–33, 2023. DOI: 10.24208/rebecin.v10.366. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/366. Acesso em: 2 jul. 2024.